Waarom doen we wat we doen?

Onze missie

Professionele ondersteuning voor maatschappelijke impact

Een gesprek bij de koffieautomaat met de grondleggers van Ovezogroep Peter Bults en Martijn van Wijk over de missie van Ovezogroep:

Waarom bestaat Ovezogroep?

Ovezogroep is ontstaan vanuit de intrinsieke motivatie dienstbaar te zijn aan de maatschappij en de mensen om ons heen. Er zijn natuurlijk veel manieren om daar werk van te maken.

Hoe doen jullie dat dan?

Wij starten en faciliteren verschillende initiatieven die professionals en organisaties helpen die essentieel zijn voor de maatschappij. Elk initiatief heeft zijn eigen taak en specialisme. Ieder initiatief heeft een eigen website waarop je kunt lezen wat zij doen en hoe zij te werk gaan.

Wie is er klant bij de initiatieven?

Dat zijn GGZ instellingen en vrijgevestigde GGZ aanbieders, therapeuten, kraamverzorgenden, woonzorgcentra, verzorgingstehuizen, gezinshuizen, scholen zowel in het basis en voortgezet onderwijs, zorgteams in het onderwijs, samenwerkingsverbanden in het onderwijs en bedrijven die zorgen dat er voldoende medische producten en medicijnen beschikbaar zijn. Hopelijk doen we nu niemand tekort door zijn of haar activiteit hier niet te benoemen.

Omdat wij erg open staan voor dialoog ontmoeten we vaak nieuwe mensen die vanuit een net andere context ook tegen de problemen aanlopen waarvoor wij oplossingen bedenken. Dit rijtje zal dus door de jaren heen nog wel langer worden.

Elk initiatief van Ovezogroep heeft zijn eigen taak en specialisme en daardoor ook een eigen klantenkring. Toch voeren de verschillende initiatieven ook vaak opdrachten uit bij dezelfde klanten. Het is zo mooi om te zien dat die kruisbestuiving ontstaat en dat we ook steeds vaker samenwerking en optimalisatie zien ontstaan tussen onze relaties, mede door onze inzet.

Wat is het probleem dat jullie oplossen?

Er zijn veel secundaire processen ontstaan die onze klanten afleiden van hun kerntaak. Onze initiatieven helpen bij uiteenlopende activiteiten die onderdeel (geworden) zijn van het dagelijkse werk van onze klanten. Dit zijn activiteiten die meestal voortkomen uit veranderende of nieuwe wet- en regelgeving of vanuit een set aan eisen die door belangrijke stakeholders aan onze klanten worden gesteld. Dit resulteert aantoonbaar in een toename van secundaire processen en daardoor blijft er minder tijd over voor de kerntaken, de primaire processen.

Wat doet dit probleem met jullie klanten?

De combinatie tussen de vluchtigheid van het bestaan en de noodzaak om zeer efficiënt om te gaan met de tijd die zij aan het primaire proces kunnen besteden, maakt dat deze secundaire processen in toenemende mate voor een moedeloos gevoel zorgen. Men raakt er door gedemotiveerd.

Ook lopen zij risico’s, doordat ze niet altijd aantoonbaar kunnen maken dat ze voldoen aan de eisen en regelgeving. Dit blijft soms zonder gevolgen maar kan ook de continuïteit van de organisatie in gevaar brengen. We komen regelmatig voor het eerst in contact met relaties waarbij dit al speelt.

Hoe kun je jullie oplossingen samenvatten?

Het gaat te ver om op deze plek alle inhoudelijke oplossingen te bespreken die we via onze initiatieven bieden. Als ik het wat generaliseer, dan kun je zeggen dat onze initiatieven zorgen voor grip op en controle over de secundaire processen van onze klanten, maar ook voor een luisterend oor en voor toepasbare adviezen, waardoor deze professionals niet afhaken maar hun belangrijke werk kunnen voortzetten.

Wij creëren ruimte voor maatschappelijke organisaties en professionals om zich zoveel mogelijk te richten op wat echt telt:

tijd en aandacht besteden aan mensen.